blogger chat

Create a Meebo Chat Room

Tips SEO dan Backlinks

Masih ramai lagi rupanya yang belum memahami definisi “backlinks” dan kepentingannya kepada blog/site mereka. So, kali ni aku nak cerita sikit berkenaan backlinks berdasarkan pemahaman dan pembacaan aku. Harap korang akan dapat manafaat darinya.
Apa itu “Backlinks” ?
Backlinks ialah apa-apa link dari website atau webpage lain ke site/page korang sendiri. Ia juga disebut sebagai incoming links, inbound links, inlinks atau inward links.
Sebagai contoh, katakan site korang ialah www.webkorang.com , dan web aku plak ialah www.akunyaweb.com  . jika aku meletakkan link www.webkorang.com didalam www.akupunyaweb.com , ini bermakna web www.webkorang.com telah mendapat backlink dari www.akupunyaweb.com .
terdapat beberapa jenis backlinks. iaitu :-
1. One way backlinks (link sehala) . dimana website A —–> Website B
2. 2 way backlinks (link 2 hala). dimana   website A <—–> website B. (mereka berkongsi/bertukar link)
3. 3 Way backlinks (akan aku terangkan di lain masa)
p/s : one way backlinks adalah lebih baik dari 2 waybacklinks.

Kepentingan Backlinks kepada Site dari sudut SEO
Backlinks adalah salah satu ”kayu pengukur” atau indikasi yang digunakan oleh kebanyakan Search Engine (SE) untuk menilai populariti atau kepentingan sesebuah website atau webpage. Ini bermakna lagi banyak backlinks berkualiti yang diperolehi oleh sesebuah website itu, maka ia akan lebih mudah untuk mendapat kedudukan yang baik dalam hasil carian di SE atau SERP (Search Engine Result Page). Ini meninggikan peluang sesebuah website untuk mendapatkan pengunjung laman web yang lebih banyak dari SE.  Atau secara lebih mudah, backlinks ialah vote / undi yang diberikan oleh website lain kepada website korang . Jadi, lagi banyak undi yang korang dapat, maka lagi cerah peluang korang untuk jadik juara.. ala.. lebih kurang macam undi sms Akademi Fantasia gak la… kalau blog atau site korang dah level macam Mawi, fuh..sure boleh jadik jutawan beb! hehehe…
Sebelum membuat backlink, adalah penting untuk korang memilih atau menetapkan keyword / katakunci links tersebut. Keyword ini akan kita gunakan sebagai “Anchor Text” link. Anchor text ialah ialah teks atau perkataan yang mengandungi link yang mana apabila di klik pada text tersebut, ia akan membawa kita kepada mana-mana website yang di ingini. Contoh :-
  1. SEO Master  <– link dengan anchor text SEO Master yang akan membawa ke laman http://kaumblogger.blogspot.com
  2. Perniagaan Internet <– link dengan anchor text Perniagaan Internet yang membawa ke page http://kaumblogger.blogspot.com
Perhatikan text diatas, dimana ia adalah live link (boleh di klik) yang akan membawa korang kepada mana-mana website atau webpage. Anchor text ini penting untuk SE menentukan kedudukan website/page korang untuk sesuatu keyword. Jika korang cuba untuk mendapatkan ranking yang baik untuk kata kunci perniagaan internet, maka backlinks korang haruslah dengan anchor text perniagaan internet jugak (seperti contoh no 2 diatas).
SE seperti Google juga amat menitikberatkan kualiti sesuatu backlink. Backlinks yang berkualiti ialah :-
  1. Baclinks dari page yang mempunyai Page Rank (PR) yang tinggi.
  2. Backlinks dari pelbagai domain dan IP.
  3. Backlinks yang menggunakan keyword yang disasarkan sebagai Anchor Text
  4. Backlinks yang diperolehi dari website yang mempunyai tema atau isi kandungan yang berkaitan dengan site korang. (namun ada juga pendapat yang mengatakan tema website tidak penting..wallahualam).
Namun sebenarnya tiada siapa pun yang tahu dengan tepat bagaimana algoritma SE bekerja. Sebahagian maklumat diatas mungkin tidak betul atau kurang tepat. Diketahui bahawa SE sentiasa menaiktarafkan algoritma pencarian mereka dalam memberikan yang hasil carian terbaik kepada pengguna SE. Ini bermakna mungkin suatu hari nanti SE akan menilai perkara-perkara lain pula dalam menambahbaikkan algoritma SE mereka.
Bagaimana untuk mendapatkan Backlinks ?
Terdapat bermacam-macam cara untuk mendapatkan backlinks. Berikut adalah sebahagian teknik yang boleh korang gunakan.
  1. Membuat komen di blog orang lain (biasanya ada ruangan untuk memasukkan url website korang)
  2. Sertai mana-mana forum dan letakkan link korang pada bahagian signature.
  3. Hantar artikel yang diselitkan dengan url website ke mana-mana direktori artikel (banyak yang pecuma.. korang bleh encik google untuk carik… :p).
  4. Submit url website ke direktori (pun banyak yang percuma).
  5. Submit url ke Social bookmarking website seperti digg.com
  6. Ada myspace atau friendster? ha.. selitkan je url website korang kat situ..
  7. Ramai kawan-kawan yang ada blog? mintak diaorang selitkan url website korang (pastu blanje la diaorg minum teh..hehehe).
  8. Beli text link.
  9. Korang ada banyak blog/website? linkkan je atara satu sama lain.. (ada masa nanti aku terangkan macam mana nak linkkan dengan cara yang terbaik)
  10. Tulis artikel yang best di blog korang, dan mungkin akan ada orang yang suka dengan artikel itu akan memberikan kredit dengan meletakkan url blog korang di blog mereka.
huhu...aku copy jer kat web nie http://carllys.com
di copy untuk memberi manfaat kepada semua blogger..
selamat mencuba!!!...

Comments :

0 comments to “ ”

Post a Comment